Parodontologie

Parodontologie houdt zich bezig met de tandvlees en het kaakbot rondom tanden en kiezen, het z.g. parodontium. De gezondheid van het parodontium is voorwaarde voor gebitsbehoud, immers bij voortschrijdende tandvleesontstekingen verliezen de tanden uiteindelijk hun houvast in het kaakbot en gaan zo verloren.
Het is van belang dat tandvleesproblemen tijdig worden onderkend en behandeld.

Gezond tandvlees ligt als een strakke coltrui om de tand, is licht roze van kleur en bloedt niet. Ontstoken tandvlees is opgezet, bloedt makkelijk en is rood van kleur. De ontsteking is chronisch van aard en meestal heeft men niets in de gaten. Bij langere aanwezigheid (jaren) ontstaan pockets, dat zijn verdiepte ruimtes tussen tand en tandvlees. Daarin is het moeilijk schoonmaken en het gevolg is dat de pocket dieper wordt en gepaard gaat met verlies van aanhechtingsweefsel tussen tandwortel en kaakbot. Behandelingen van de mondhygiënist zijn erop gericht die gebieden te reinigen en ervoor te zorgen dat die locaties goed onderhouden kunnen worden door de patiënt. Tevens legt de mondhygiënist een aantal zaken vast om het verloop van de conditie van het tandvlees te monitoren.

Gevorderde tandvleesontstekingen met bot verlies noemen we parodontitis. Dat is zeer bedreigend voor de tand en ontstaat meestal door een combinatie van factoren
* er is altijd sprake van onvoldoende zorg en niet onderkennen van de tandvleesontsteking
* er is meestal een aanleg die familiair bepaald is
* er zijn vaak lichamelijke omstandigheden in het spel zoals    hormonale veranderingen, zwangerschap, verminderde afweer    door infectieziekten
* lifestyle zoals stress, roken, alcohol en drugsgebruik

Parodontitis is meestal te behandelen met een uitgebreide therapie. Bij zgn. flapoperaties wordt het tandvlees zo aangepast dat een goede dagelijkse reiniging van alle tandworteloppervlakken weer mogelijk is. Dergelijke behandelingen vinden meestal plaats door een parodontoloog.

Helaas zijn niet alle aangedane elementen te behouden en moeten er, ter vervanging van de verloren tanden, implantaten worden geplaatst. Dat is alleen mogelijk als de rest van het tandvlees gezond is.