Extractie

Als er bij u een extractie is uitgevoerd dan zijn er een paar "do's en dont's" De bloeding is het best te bestrijden door de wond met een verbandgaasje onder druk te houden. Meestal wordt er een gaasje door de tandarts aangebracht en u krijgt er ook een paar mee. Zo'n gaasje moet u ongeveer 15 tot 20 minuten op zijn plaats houden en kan dan verwijderd worden. De bloeding is dan meestal gestopt maar voorzichtigheid is geboden. De eerste 24 uur is de wond nog kwetsbaar. Aanraking, zuigen en spoelen kunt u beter niet doen. Aangezien u nog 1 tot 2 uur na de extractie verdoofd bent is het verstandig niet te eten en voorzichtig te zijn met drinken. Als de verdoving is uitgewerkt voelt u immers wat niet goed is voor de wond.

Intensieve inspanning en sporten de eerste 24 uur vermijden.

Nabloeding komt gelukkig zelden voor en wordt gekenmerkt door een ruime hoeveelheid bloed in de mond die niet te stoppen is door gaasjes onder druk. Het bloed vormt daarbij stolsels in de mond. In dat geval is hulp van een tandarts vereist.

Napijn van een extractie treedt op na het uitwerken van de verdoving, is meestal mild en houdt normaal 1 tot 2 dagen aan. De eerste keuze bij pijnbestrijding is paracetamol omdat de bijwerking minimaal is. Bij volwassenen is de beste dosering 3 tot 4 keer per etmaal twee tabletten van 500mg. Voor kinderen volgt u de aanwijzingen op de verpakking. Zwaardere pijnstillers zoals Naproxen, Diclofenac en (iso)Brufen zijn meestal niet nodig en hebben grotere kans op ongewenste bijwerkingen. Het gebruik van Aspirine moet worden afgeraden in verband met het effect op de bloedstolling.